Sista pusselbitarna till hundarnas nya kost

Snart så går Sheila & Corinne över helt till BARF. Både jag och hundarna har fått övet under några månader med det här med t.ex. ben som har varit min stora fasa när det kommer till Sheila då hon alltid har varit så glumpsk av sig, men nu efter lite tids övning har Sheila fått in tekniken och jag vet vilka ben jag asbolut inte ska ge Sheila som t.ex. kycklingvingar för de kan hon svälja hela om jag inte är där och håller i.
 
När vi väl pratar ben har jag insett att mina hundar har två helt olika tekniker, Corinne gnager och är väldigt försiktig och tar mycket hjälp av tassarna vilket har gjort att jag har varit väldigt lugn att ge ben till Corinne. Sheila har dock en helt annan teknik som jag inte är helt förtjust i, hon tar hela ben i munnen och krossar benen i munnen vilket gjorde att jag i början trodde hon skulle svälja allt helt, Sheila jobbar på ett helt annan sätt en Corinne och hon använder dessutom mycket mer sina bakre tänder en Corinne.
Corinnes stil känns säkrast för mig men Sheilas teknik är säkert effektivast.
 
Men tillbaka till de sista pusselbitarna till hundmaten.
Hundarna ska nu gå helt över till BARF, alltså att jag blandar och fixar maten själv till hundarna vilket ska bli väldigt kul då jag har mer kontroll över vad de får i sig och vad de behöver mindre eller mer av. Missförstå mig inte, jag är jättenöjd med både VOH & Mush men jag känner jag vill ta ett steg längre, dock kommer Fenna stanna på Mush/VOH tills hon blir runt året.
Just nu sitter jag och flurar på ett veckoschema till hundarna (kommer lägga upp det på bloggen när det är klart) och pusselbitarna börjar falla på plats mer och mer men tyvärr sätter mitt huvud stopp ibland så jag blir frustrerad. Gjorde ett schema men insåg att jag gjorde det svårare för mig själv än vad jag behövde så det var bara att göra om och göra rätt, suck.
 
Idag kollade jag också igenom frysarna vad vi har hemma och det var tur det för vi har bara mat (BARF) för 2v, alltså 10kg på två hundar.
Jag har blivit duktig på att samla på mig köttiga ben och andra ben så det behöver jag absolut inte köpa på ett tag, räknade att vi hade ca 10kg ben hemma i olika sorter.
 
Ikväll blir det alltså en beställning från Foderboxen på totala 10kg mat så hundarna har mat för en månad.
Det som i alla fall klickades hem idag var:
  • Kyckling
  • Oxkött
  • Lax
  • Lamm
  • Kalkon
  • Viltkött
  • Älgkött 
Lever och andra organ har jag redan hemma så det slapp jag köpa, dock fick kycklingskinn följa med hem då jag ska testa att ge det till Corinne som extra energi under de dagar vi ska träna.
Jag ska nu under helgen även försöka få till grönsaksmixar/bukfyllemixar till främst Sheila, hon äter som hon ska men hon är tyvärr hungrig hela tiden och jag kan verkligen inte  ge henne mer mat än vad hon äter idag för då kommer hon annars rulla fram = ej bra för skruttkroppen med andra ord.